گام خوانی : (اول- شناسنامه)

ماهيت: توالی ۷ نت موسيقی ( با يک نت پايه مشخص : تناليته)
معرف نام: نت تناليته گام
مشهورترين گام از هر حيث: دو ماژور / لا مينور ( اگر گفتيد چرا؟)
کاربرد در سلفژ: ـــــ1. تشخيص محدوده و وسعت صدايی وکاليست
ــــــــ 2. توانايی تطبيق اصوات بر گامها و اجرای صحيح هر گام
ــــــــ 3. پايه سازنده هر قطعه آوازی و سازی و هزاران فايده نوايی دگر.

تمرينات اوليه:


1. ابتدا گام دو ماژور را به صورت بالا رونده و پايين رونده ( به هر نحو مقتضی با ساز يا دياپازون)
می نوازيم يا نوازنده همراه وکاليستی که نواختن نمی داند می نوازد و وکاليست ارجمند آن را به طور صحيح می خواند.
اين جا مرحله عمل است! تمامی صحت يا فالشی هر صدادر اين منطقه مشخص می شود . بسياری از وکاليست ها قادر به خواندن ۷ نت طلايي اين گام هستند يا حداقل بيش از ۴ نت از آن را ! ورنه بايد در وکاليست بودن آنها شک کرد.

2. اين گام را بخوانيد
2/4 : « دو ( سياه )/ ر ( سياه ) | می ( سياه ) /فا ( سياه ) | سل ( سياه )/ لا ( سياه ) سی(‌سياه ) / دو( سياه)| سی( سياه )/ لا ( سياه )| سل( سياه ) فا ( سياه ) | می( سياه) / ر ( سياه ) | دو ( سفيد) »

× حالا همه سياهان را سفيد کنيد ( البته بدون آپارتايد !!!)

« سل ( سياه ) / فا ( سياه ) | می ( سياه ) / ر( سياه ) | دو ( سياه) / دو* ‌(‌سیاه) |
سی(‌سياه لا ( سياه ) | سل ( سياه ) فا ( سياه )| می ( سياه ) ر (سياه ) |‌ دو ( سفيد ) »

از اين به بعد از تمرينات اين گونه زياد خواهيم داشت.( آماده حرکت باشید!:).

عريضه منفصل: موسيقی کلاسيک در چه محدوده ای اجازه قدرت نمايي دارد و همین طور ساير سبکها ؟

درصد های زير را من می گويم 🙁 در ايران )

۱. کلاسيک ۴۰٪
۲ . سنتی ۵۰٪
۳. پاپ – راک و سايرين ۱۰٪ و آن هم در دست عدهای معدود

تناليته وجودتان سبزترين !
گام حضورتان پر آوازه باد!


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *